dimarts, 28 de gener de 2014

MAPES AUDIOVISUALS DE LA CIUTAT

Un nou projecte destinat a persones amb diversitat funcional en el marc del programa Museu espai en comú

De nou i gràcies l’ajut de la Fundació “la Caixa” –Art per a la millora social (convocatòria 2013)–, engeguem un nou projecte de creació artística que porta per títol Mapes audiovisuals de la ciutat . La proposta té com a referent l’exposició retrospectiva sobre el fotògraf Joan Colom (Jo faig el carrer. Joan Colom, fotografies 1957-2010), que es pot veure al museu fins al 25 de maig, i que serà el punt de partida per fer un treball de reflexió i creació artística sobre la ciutat, el barri i la relació dels participants amb els espais de la ciutat.

Aquest any comptem amb la col·laboració de Mar Morón i A Bao A Qu. El projecte el duran a terme professionals del món del cinema, provinents de l’equip de Cinema en curs (A Bao A Qu), que treballaran amb els usuaris i els educadors dels centres que participin en el desenvolupament de les propostes creatives.

El projecte Mapes audiovisuals de la ciutat vol acomplir dos objectius primordials:
  • Facilitar l’apropiació, per part dels participants, d’alguns recursos expressius propis de la fotografia, el so i el muntatge audiovisual. 
  • Generar un mapa visual i sonor a partir de les vivències quotidianes dels participants, que donin a conèixer quines són les seves visions de la ciutat. 
Es desenvoluparà a llarg de 4 mesos en diverses sessions que tindran lloc en els centres i en el museu i dues jornades de formació destinades als usuaris i als propis creadors . El projecte es clourà, durant el mes de novembre o desembre de 2014, amb la presentació en públic de les petites peces audiovisuals creades conjuntament pels participants i els professionals del cinema i una jornada de reflexió sobre l’ús del temps de lleure en persones amb diversitat funcional.


Teresa González i Verdaguer
Cap del Departament d’Educació
Museu Nacional d’Art de Catalunya
teresa.gonzalez@museunacional.cat

FEM UN MUSEU

Un projecte dels Museus de Sant Cugat per a fer més accessible l’art i la cultura a persones amb discapacitat intel·lectual

El projecte Fem un Museu és una iniciativa cultural amb cinc anys d’existència que té com a propòsit principal l'acostar el món de l'art a col.lectius en risc d'exclusió social i, més concretament, a col·lectius de persones amb discapacitat intel·lectual.Es materialitza en un projecte de creació en el qual comptem amb la participació directa d’un col·lectiu d’artistes dinamitzat per Entretallers, tallers municipals d’art, que acompanyen a deu persones amb necessitats especials. Per parelles (“binomis d’artistes”), aquests artistes creen obres d’art que després formaran part d’una exposició col·lectiva a l’entrada del Museu del Monestir.

Amb aquesta experiència volem posar de manifest que tothom pot ser artista i creador, sense prejudicis ni limitacions. I que l’art pot esdevenir l’eina perfecta per apropar dos móns que sovint es donen l’esquena, fer-los dialogar i enriquir-se mútuament.

Per fer realitat aquest projecte treballem amb l’estreta col·laboració de:
  • L’àmbit de Polítiques Socials de l’Ajuntament de Sant Cugat 
  • La Taula de persones amb discapacitat de Sant Cugat 
  • Entretallers, tallers municipals d’art 
  • Deu artistes membres de les entitats que conformen la Taula de persones amb discapacitat de Sant Cugat: ASDI, ATAM, Taller ocupacional Jeroni de Moragas i Residència Sant Medir 
  • Deu artistes locals que participen activament en el procés de creació, dinamitzats pels professionals d’Entretallers, tallers municipals d’Art
Aquest projecte s’adreça a persones adultes, a partir dels 16 anys d’edat, amb esperit artístic i ganes de formar part d’un projecte de creació col·lectiu. No hi ha un límit d’edat ni establim un nivell educatiu concret dels participants.
Les persones amb necessitats especials són derivades des dels mateixos centres del municipi que són representats a la Taula de persones amb discapacitat.

Els objectius principals que perseguim són:
  • Fer més democràtics l’art i la cultura
  • Entendre l’art com una eina transformadora de la societat
  • Donar visibilitat a un col·lectiu en risc d’exclusió social, el de les persones amb discapacitat intel·lectual
  • Sensibilitzar la societat sobre la necessitat de ser respectuosos i tolerants amb la diferència, i percebre-la com quelcom enriquidor i constructiu
  • En definitiva, fer del Museu un lloc acollidor i per a tothom
Per a l’edició de Fem un Museu 2014 volem donar un pas més en el projecte d’inclusió a través de l’art i afegir la literatura en aquest procés. Per fer-ho, comptem amb la col·laboració de la Pili Egea.

La Pili és una santcugatenca usuària del centre ASDI que té una gran passió per l’escriptura i el món de l’art. És gran coneixedora del fet artístic i una amant de Frida Kahlo, la qual apareix de forma recurrent a les seves obres literàries.

Els i les artistes participaran en la creació d’il·lustracions que hauran d’acompanyar “El sueño”, el conte que la Pili Egea ha escrit expressament per a l’ocasió. D’aquesta manera, text i obra pictòrica conformaran una exposició inèdita que exposarem al Claustró.

Més enllà, a partir del conte de la Pili i de les il·lustracions que l’acompanyin elaborarem un llibre il·lustrat. Aquest llibre s’imprimirà i es posarà a la venda un cop s’inauguri l’exposició. Cada centre rebrà 250 exemplars del llibre per a la seva venda. Els fons que es recullin es destinaran al desenvolupament de les activitats pròpies de cada entitat.

Podeu veure el resum de l’edició del 2014 aquí

Helena Minuesa
Departament d'Educació
Museus de Sant Cugat
helenaminuesa@santcugat.cat

dissabte, 25 de gener de 2014

PASSÀVEM L'ESTIU A LA PLATJA


Un projecte socioeducatiu que es porta a terme entre estudiants de secundària, gent de la tercera edat i tècnics de l'MMB

El Museu Marítim de Barcelona ha iniciat  projecte amb alumnes de 4t d’ESO de La Salle Bonanova per realitzar una exposició en un centre de dia amb la col·laboració de gent de la tercera edat. El tema escollit ha estat l’ús de la platja al llarg dels darrers 80 anys, perquè tant els adolescents com la gent de la tercera edat tenen experiències per comparar i compartir.

Des de l’Àrea d’Educació i Activitats de l’MMB teníem la intenció de crear un programa per apropar la cultura marítima a gent gran amb problemes de mobilitat que no sol venir a la nostra institució.

Paral·lelament varem saber que l’escola La Salle Bonanova realitza uns projectes anomenats “Aprenentatge Servei” que combinen processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat, en els quals els alumnes de 4t d’ESO es formen tot treballant sobre necessitats reals de l'entorn.

A partir d’aquí varem veure la possibilitat de realitzar un projecte que permetés fer arribar el Museu a la gent gran a partir dels adolescents i varem proposar a l’escola que un grup d’alumnes dissenyés una exposició sobre els banys de mar per ser exposada en un centre de dia. Per obtenir la informació i les imatges els joves disposen de la documentació del Museu: principalment la biblioteca i l’arxiu fotogràfic. Però, sobretot, tenen una font directa de gran importància: els avis i àvies del centre de dia.

A nivell educatiu el projecte té dues línies molt diferenciades:
  • Conèixer des de quan la gent practica els banys de mar i com l’afició a anar a la platja ha canviat la vida de les poblacions i dels països costers com el nostre: com varen anar generalitzant-se primer per raons de salut i després de lleure, com va anar-se estenent el concepte d’estiueig i d’estiuejant, com va anar arribant el turisme per gaudir del sol i la platja... i les conseqüències positives i negatives que tot això té per a nosaltres.
  • Aprendre com funciona un museu, quins professionals i treballen i com es munta una exposició: la realització del guió, la tria d’objectes, la redacció de textos, el disseny de l’espai...
A nivell social, el projecte fomenta l’intercanvi i el treball conjunt entre joves i grans a partir d’un apropament de reconeixement mutu: els estudiants comprovaran que la gent gran és la dipositària d’un bagatge històric molt ric i de gran interès per a la societat, mentre que els avis tindran l’oportunitat de relacionar-se i ajudar a aquests adolescents i, per tant, a més de gaudir de companyia, de sentir-se inclosos en el projecte.

Estructura de treball:

Els estudiants destinen tots els dimarts a la tarda a desenvolupar aquest projecte amb la següent estructura de treball:
  • Dimarts de gener: formació del grup al Museu sobre conceptes històrics entorn el bany de mar a Barcelona, sobre com funciona l’arxiu fotogràfic de la nostra institució i quin ús en poden fer i sobre com s’organitza una exposició.
  • Dimarts de febrer: Treball de camp amb la gent de la tercera edat del centre de dia de les Germanetes de la Caritat, de la pl. Lesseps.
  • Dimarts de març: Treball en el guió i en el disseny de l’exposició
  • Dimarts d’abril: Muntatge de l’exposició
  • 28 d’abril: Inauguració
  • Dimarts de maig: Visites comentades, per part dels participants, a la gent gran del centre de dia i avaluació del projecte

Mireia Mayolas Créixams
Cap de l'Àrea d'Educació i Activitats

Museu Marítim de Barcelona
mayolascm@diba.cat