dijous, 20 de novembre de 2014

MUSEUS I ALZHEIMER

RESUM DE LA JORNADA SOBRE MODELS D'AVALUACIÓ
CCCB 23 d'octubre 2014


Des d'octubre de 2010, el CCCB compta amb una iniciativa cultural per a malalts d'Alzheimer, els seus familiars i cuidadors: el CCCB programa Alzheimer, que ofereix visites dinamitzades a les exposicions i a l'edifici del CCCB i un programa especial de cinema. Aquestes activitats són un estímul intel·lectual que permet establir connexions entre vivències pròpies i el món, evocar memòries llunyanes i promoure el desenvolupament personal. Però, sobretot, ofereixen una estona única per compartir, aprendre, riure i emocionar-se.

Una de les inquietuds dels responsables del programa ha estat, des del primer moment, avaluar els efectes del programa en les persones que assisteixen a les visites. Per tal d'establir mètodes d'anàlisi, el CCCB va organitzar el dijous 23 d'octubre, en el marc del seu 20è aniversari, una jornada sobre models d'avaluació amb especialistes de diferents disciplines.

Durant aquesta jornada es va presentar un mapa dels museus i centres d'Espanya que compten amb un programa cultural adreçat a persones amb demència. Però, sobretot, es va posar l'èmfasi en com podem avaluar els efectes d'aquests programes en les persones que pateixen la malaltia.

Diversos especialistes de diferents àmbits ens van presentar els seus mètodes i objectius per poder-los extrapolar als programes culturals dirigits a persones afectades per demències.

Durant la jornada, vam comptar amb la participació de:
  • Rosa Coscolla, responsable d'innovació i metodologia de Consultoria i Estudis, Fundació Pere Tarrés. Com avaluar.
  • Guillermo Fernández, consultor de projectes museístics. Avaluant els productes museogràfics relacionats amb la ciència.
  • Victòria Falcó, Projectes al Regne Unit, Universitat de Manchester i Cambridge.
  • Katherine Algar, Coordinadora de The Wales Dementias and Neurodegenerative Diseases Registered Research Group, NEURODEM Cymru.
  • Ana Isabel Guerrero, Neuropsicòloga Universitat de Barcelona. Avaluar l'impacte de l'art en persones amb demència.
  • Juan García Sandoval, Conservador de Museu de la CARM. Museu de Múrcia. Projecte Alzheimer.
  • Manuel Hernández Belver, Universitat Complutense de Madrid / Universitat de Salamanca. El Projecte A.R.S: Art i Salut.
  •  Josep Vila Miravent, Responsable de l'àrea de gestió de coneixement / Duna Ulsamer, treballadora social, responsable de l'àrea personal i família. Alzheimer Catalunya. Dementia Care Mapping (DCM) Bradford D.G.
  • Mònica de Castro, músic-terapeuta. Efectes de la musicoteràpia en la qualitat de vida dels malalts de demència.
  • Caterina Strati, mediadora artística i cultural, col·labora amb la Fundació Antoni Tàpies, Projecte activament i en el AFAB, Art Diari.
Tere Pérez
CCCB
alzheimer@cccb.or

divendres, 14 de novembre de 2014

FEM UN MUSEU: REFLEXIONS

Les 12 artistes col·laboradores en el projecte creen obres a partir de l’experiència viscuda 

Exposició del 12 al 30 de novembre al Museu del Monestir de Sant Cugat del Vallès, Barcelona

El passat mes de juny vem inaugurar l’exposició del Fem un Museu 2014. Dotze obres realitzades en parelles que il·lustraven un fragment del conte El Sueño, de Pili Egea. 



Com el mateix nom de l’obra, aquesta experiència va significar també un SOMNI per als 24 artistes que en van formar part. Un somni d’una societat més creativa, més sensible i més inclusiva.

Fem un Museu és un projecte artístic que es consolida després de cinc anys fent possible que persones amb i sense necessitats especials 
convisquin durant dos mesos creant de forma col·lectiva. Treballant per fer una obra comuna i exposar-la al museu a posteriori, l’art esdevé una eina única que uneix a les persones i que trenca prejudicis, pors i estereotips. És un punt d’encontre i d’harmonia, que defuig els estigmes socials de la discapacitat i obre una porta a la inclusió real. 

En aquest enllaç podreu conèixer tot el que va significar aquesta experiència per a nosaltres:
https://www.youtube.com/watch?v=Z9eiPCESMOI

I tot procés creatiu té un abans i un després. Fem un Museu, Reflexions, és una segona part d’aquest procés, en la qual volem cercar resultats o evidències d’aquesta experiència. Una experiència més vinculada al “jo íntim” de l’artista.

Aquesta exposició és un reflex dels sentiments i de les sensacions que el projecte Fem un Museu ha causat en cadascuna de les artistes participants.

Com si d’un treball de camp es tractés, cadascuna d’elles fa una introspecció i presenta una obra singular que simbolitza tot allò que ha viscut i ha après.

L’objectiu de la proposta és múltiple. Per una banda, donem veu a artistes emergents locals per a que puguin exposar al Museu del Monestir. En segon lloc, i més important encara, fem visible la discapacitat a través d’una mirada renovada. Són artistes que ens parlen de la seva experiència creativa, al costat de persones amb necessitats especials.

Responen a la pregunta “¿Què heu sentit?” o “Què us ha aportat aquesta experiència?” per tal de posar un petit gra de sorra en la veritable democratització de l’art.

Podreu veure doncs una exposició amb 12 obres ben diferents entre sí, cadascuna amb un estil propi ben definit. Són obres fetes des del cor, Reflexions sobre la “discapacitat” que fan les mateixes artistes col·laboradores del projecte.




Les artistes que han fet possible aquesta exposició són: Inés Rojo
  • Núria Benet 
  • Ingrid de Manuel 
  • Cèlia Serra 
  •  Inge Nows 
  • Sílvia López 
  • Carmina del Río 
  • Eva Navarro 
  • Pili Egea 
  • Anna Súarez 
  • Nataly Aros 
  • Carme Parellada 
  • Dolores Mayorga 
Volem donar les gràcies també a les entitats i col·lectius que segueixen fent possible aquest projecte, després de cinc anys amb nosaltres:
  • ASDI 
  • Grup Catalònia 
  • Residència Sant Medir 
  • Centre ocupacional Jeroni de Moragas 
  • Taula per a persones amb discapacitat 
  • Entretallers, tallers municipals d’art 
  • HP 
  • Diari de Sant Cugat 
  • Cugat.cat 
  • Obra Social La Caixa 

Helena Minuesa Sánchez
Responsable del servei educatiu dels Museus de Sant Cugat
Coordinadora del projecte Fem un Museu

dilluns, 10 de novembre de 2014

LA VEU I LA MIRADA DELS PROTAGONISTES

Resultat del projecte Mapes audiovisuals de la ciutat

En un post anterior us varem avançar en què consistiria el projecte Mapes audiovisual de la ciutat. Ara, després de cinc mesos de treball, la veu i la mirada dels protagonistes s’expressa en aquest nou post. 

El projecte ha permès que 265 usuaris i 40 educadors d'11 centres que atenen persones amb discapacitat cognitiva i física facin un treball de reflexió i creació sobre la ciutat, el barri i la relació quotidiana dels participants amb el seu l’entorn urbà més immediat. El projecte ha conclòs en una col·lecció de petites peces audiovisuals realitzades a partir del muntatge de les imatges i dels sons que ells mateixos han pres dels espais i llocs propers i que els han resultat especialment significatius. Cadascuna de les peces ens mostren les seves visions particulars de l’entorn urbà.

Una selecció de les peces audiovisual les podeu veure en el següent link:

http://www.museunacional.cat/ca/mapes-audiovisuals-de-la-ciutat

Acompanayts dels educadors dels centres i dels professionals del món de la fotografia i del cinema (Pablo García, Adrià Cillero i de la sonidista Verònica Font), el projecte els ha facilitat l’apropiació d’alguns dels recursos expressius propis de la fotografia i del so que utilitzarien en la recerca i en la documentació necessària per a desenvolupar un petit procés de creació a l'entorn de l'espai urbà i dels seus usos. L’experiència els ha permés explorar i documentar llocs singulars del seu entorn immediat i sobre tot potenciar en els usuaris la consciència del que els envolta de manera creativa.

Aquí teniu dues fotografies representatives del making off del projecte acompanyades d’alguns comentaris dels educadors dels centres:



CO La Marina i 1981 Mecànica (Grup ASPROSEAT)
«El hecho de acercarles al mundo de la fotografía de una manera tan cercana y practica ha sido muy gratificante para ellos. Se han abierto a descobrir otras maneres de mirar, escuchar y expresarse (...)
Al principio fue difícil porque no estaban acostumbrados a este tipo de fotografías. Después su visión cambió y eran críticos con las fotos. (...) Algunos de ellos no habían cogido una càmera de fotos nunca y fue muy motivador.(...) Redescubrieron el barrio y les gustó mucho hacerlo. Ellos decidieron qué se ponia y qué no, la duración, las imágenes, el sonido y el texto... lo cuál hace que realmente lo viviesen como un proyecto suyo (...) Implicación, mayor interès, descubrimiento del mundo de la fotografía y más de un usuario ha descubierto una nueva afición.(...) Cuando hemos hecho alguna actividad extraordinària, son ellos los que se encargan de hacer las fotografías. Saben cómo encuadrar, le dan valor a la imagen que quieren fotografiar. »
Fundació Artesà
«han descobert una nova forma de mirar la fotografia, més enllà de mirar i disparar, (...) es preocupaven més per buscar una foto diferent a les que estan acostumats a fer. (...) van tenir clar que volien fotografiar des d’un primer moment, espais que eren molt significatius i quotidians per a ells. La tasca complexa va ser que canviessin el “xip” i fessin fotos diferents, tenint en compte les ombres, colors, perspectives, detalls, etc. (...) Han après a escoltar i a parar atenció als sons que anaven sentint pel carrer. (...) des del primer dia s’anaven fixant en tot el que sentien fins i tot quan no estàvem fent aquest taller, com per exemple en altres sortides, de camí al gimnàs, durant els seus desplaçament al centre, etc.
(...) va servir per prendre consciència de la importància de saber mirar, veure i escoltar. Molts d’ells venien amb fotografies i sons que havien gravat pels carrers amb els seus mòbils, tenien la tasca ben present durant el seu dia a dia. »
SOI i STO TEB Catellar
«a observar més detingudament la seva ciutat, essent ells els protagonistes alhora de captar amb la càmera allò que els ha cridat més l’atenció i enregistrant els sons que han escollit. (...) els participants van poder parar atenció als diferents sons i escoltar-los després de l’enregistrament. Els feia especial gràcia sentir la seva veu gravada. (...) La creativitat s’ha afavorit donant-los l’espai i la oportunitat per decidir i experimentar tant amb la fotografia com amb el so, acceptant, recollint i donant validesa a allò que ells escollien. »
CO TEB Verdum
«Creiem que en general el projecte ha estat molt bé; ha permès als nois fer fotos i gravar sons, cosa que la gran majoria no havia fet mai, tothom ha estat molt motivat i els ha agradat molt. »

CO Bogatell
«La ser un món nou per descobrir, utilitzant materials de caire professional del món de l'àudio i el so.»

CO TEB Barceloneta
«L’experiència de fer fotos i gravar sons ha estat molt positiva. »

Teresa González i Verdaguer
Cap del Departament d’Educació
teresa.gonzalez@museunacional.cat