FER LES VISITES MÉS ACCESSIBLES AL PALAU GÜELL

El Palau Güell disposa d’un servei d'atenció especialitzada i d'acollida per a persones amb necessitats de suport que informa de qualsevol qüestió relacionada amb la visita. Al servei educatiu del Palau Güell ens trobàvem en la situació que alguns grups no ens comunicaven que tenien necessitats especials. Ens visitaven grups escolars o familiars en els quals hi havia un infant amb trastorn de l’espectre autista (TEA) acompanyat del seu vetllador o la família, i no comptàvem amb el suficient coneixement i eines per poder-li oferir una experiència significativa de la visita.


L’equip d’educadors del Palau detectava infants que els era complex seguir les explicacions, en molts moments, els costava centrar l’atenció o participar de les activitats proposades. Però, en canvi, alguns d’ells eren els més entesos en els continguts que treballàvem d’arts aplicades, tecnologia o música. Això ho vam poder comprovar en el taller de construcció d’un tub d’orgue de fusta, en què un alumne amb TEA va ser qui va mostrar més interès i va construir millor aquest tub.

Per tal de millorar l’atenció al col·lectiu de persones amb autisme, vam buscar assessorament i ens vam posar en contacte amb l’Associació Aprenem autisme.

Vam demanar formació a Marta Romero, responsable de l’Àrea de Gestió Projectes i Innovació d’Aprenem, per a conèixer aquest trastorn neurobiològic. En aquesta formació, adreçada als educadors i les educadores, ens va explicar, per exemple, la facilitat que tenen en general els infants amb autisme en les noves tecnologies i com, si els interessa una matèria, solen ser-hi molt bons—com havíem observat en l’alumne que havia construït perfectament i en un temps rècord el tub d’orgue. La Marta ens va explicar que als infants amb autisme els és més fàcil seguir la visita amb un suport visual de pictogrames i fotografies que acompanyi les explicacions de l’educador/a, i vam decidir adaptar els continguts d’una visita educativa i una de familiar com a primer pas.



Exemple dels continguts

L’Associació Aprenem va ser l’encarregada d’adaptar la visita educativa «Explora Gaudí!» i la visita familiar «Els documents secrets de Gaudí». El treball es va fer prenent com a referència els pictogrames del web ARASAAC (Centre Aragonès per a la Comunicació Augmentativa i Alternativa), capdavanter a l’Estat espanyol, i, com que hi havia conceptes específics de l’edifici que no s’incloïen en el web, el material es va combinar amb pictogrames i fotografies fets per nosaltres.



En els continguts adaptats, a més de l’explicació del contingut educatiu amb els pictogrames, també s’especifiquen característiques de l’estructura de les visites, ja que els infants amb TEA agraeixen saber quanta estona s’estaran al museu, què veuran i, fins i tot, qui els farà la visita.



De cara a les futures visites, als grups escolars o a les famílies que hagin efectuat la reserva els farem arribar aquests continguts per si els interessen. És important que les persones amb TEA puguin tenir accés a aquest material prèviament a la visita, ja que l’anticipació del que trobaran i què faran els ajuda a preparar-se i els transmet seguretat. Des del Palau oferirem el recurs de les tauletes digitals amb els continguts adaptats als grups que el necessitin.


De moment, atesa la situació de pandèmia, només hem pogut oferir aquests continguts en una visita educativa, i el retorn ha estat molt positiu. Per al pròxim curs escolar, esperem poder avaluar-los millor i seguir millorant en la inclusió de les persones que ens visiten.


Marta Romero
Responsable de l’Àrea de Gestió Projectes i Innovació de l’Associació Aprenem autisme

Anaïs Barnolas
Gestora cultural del Palau Güell

Comentaris