MÚSICA VISUAL. Taller d’animació per a nens i nenes sords

MÚSICA VISUAL

Taller d’animació per a nens i nenes sords i els seus companys oients


L’escola Tres Pins és una escola pública municipal que es defineix com a inclusiva, participativa i que treballa per evitar qualsevol mena de discriminació. Un dels aspectes que singularitzen l’escola és el treball amb alumnes sords que comparteixen l’aula, les activitats i el treball de cada dia amb els seus companys oïdors.

L’escola Tres Pins està ubicada al parc de Montjuïc, just al davant de la Fundació Joan Miró.
La Fundació, amb el doble objectiu d’estrènyer llaços de cooperació amb l’escola veïna i de programar activitats inclusives, va oferir a l’escola la possibilitat de participar en un taller d’animació titulat Música visual, adreçat a nens i nenes sords i als seus companys oients.

Taller Música visual. Nens davant la composició que han creat

Música visual és una proposta d’Aurora Gasull, una persona amb hipoacúsia. És una artista apassionada per la música visual que va pertànyer a diverses formacions musicals (tocava el violoncel abans de perdre l’audició).

El taller Música visual es va dur a terme a l’espai Taller de la Fundació Joan Miró el desembre de 2021, amb 26 alumnes de 3r de primària. Aurora Gasull explica així la seva vivència:

«En deixar la música, vaig decidir-me per la imatge digital, fascinada per les possibilitats que oferien els programaris 3D, una innovació en aquell moment. Era possible filmar nous volums, il·luminar escenes, acolorir amb colors i textures… Però el que més em va enlluernar va ser el dibuix del moviment i la transformació, és a dir, l’animació.

Sempre amb la música com a inspiració i mestra d’aprenentatge, vaig començar a explorar el llenguatge de l’animació que, com la música, inclou el ritme i també el discurs abstracte. Fa uns anys vaig començar a pensar a crear una eina que, amb un ritme preestablert, permetés manipular en directe figures geomètriques, tot canviant colors, textures, transparències, mides i efectes diversos mitjançant un controlador per tal d’improvisar i compondre peces visuals.

L’eina (salvant totes les distàncies) tindria un paral·lelisme amb un instrument musical, amb un joc de la composició abstracta, i permetria fer tant sessions amb música com silents. Penso que el llenguatge abstracte en moviment es troba als inicis, i que les persones sordes hi tenen molt a dir. És un entorn en el qual no parteixen de cap desavantatge, més aviat tot el contrari, atesa la seva percepció més desenvolupada del fet visual i del moviment.

Taller Música visual. Alumnes i Aurora Gasull  davant la composició que han creat

Vaig començar fent tallers a través d’ACAPPS. Més endavant, Punto y Raya es va interessar per la iniciativa i van organitzar uns tallers a Polònia, emmarcats dins el Festival Internacional Júnior 2021. Concretament, vam fer tallers a Varsòvia amb nens sords i a Breslau amb nens sords i també oïdors, i finalment a la Fundació Miró, amb nens de l’escola Tres Pins. Al taller els nens treballen per parelles compartint un controlador, la qual cosa també obre la percepció al diàleg visual, a ‘escoltar-se’ i fer contrapunt.
L’experiència ha estat molt gratificant per a nosaltres i també per als nens, que han pogut experimentar amb un senzill controlador i fer de videojòqueis. Crec que, en general, els nens sords s’han concentrat amb més intensitat, i tots han deixat volar la imaginació amb alegria, fent composicions abstractes molt diferents i originals».


Montse Quer
Fundació Joan Miró
Cap del Departament d’Accessibilitat
Gener de 2022

PD. Aquest taller forma part del festival PUNTO Y RAYA Junior 2021

Comentaris