Museus i accessibilitat universal. Educació, equitat i accés.

La missió dels museus és aconseguir ser espais democratitzadors i inclusius. Com arribar a ser-ho si no poden permetre l’accés a tothom o si el seu contingut no és accessible per a tots? 


Per assolir-ho, els equipaments culturals han de disposar d’un pla d’accessibilitat, d’un instrument que identifiqui i planifiqui les actuacions que cal dur a terme perquè s’assoleixin les condicions d’accessibilitat establertes per la llei (Llei 13/2014 d’accessibilitat i Codi d’accessibilitat de Catalunya-gener 2020).

No obstant això, la realitat és una altra. A Catalunya són excepcionals els museus que compten amb una persona dedicada a l’àmbit de l'accessibilitat. Degut a la poca atenció que rep l’accessibilitat en les planificacions estratègiques de cada institució, tampoc és fàcil aconseguir recursos o de dirigir-los cap a aquesta transformació.

Això ha de donar un gir, i provocar un canvi en aquesta mirada perquè els museus siguin realment espais inclusius.

Per aquest motiu, el passat dissabte 19 de febrer de 2022, 107 persones es van inscriure a l’EDCAMP #museusiaccessibilitat per compartir neguits, idees i solucions als reptes que ens planteja l’accessibilitat en els nostres equipaments. 


 
Ens vam reunir entorn 5 sales temàtiques que es van crear a partir dels suggeriments que els participants ens van anar deixant a la pissarra virtual (PADLET) i que vam poder aglutinar en els següents grans blocs:
Sala 1- Virtualització i accessibilitat
Sala 2 - Formació
Sala 3- Activitats educatives inclusives
Sala 4 - Necessitats i oportunitats
Sala 5 – Recursos accessibles i sostenibilitat

Com en anteriors edicions, la jornada va ser una gran experiència d'aprenentatges compartits i molt bons moments, gràcies a les aportacions i les ganes de tots i totes les participants!

Des de l'organització hem fet valoració i estem molt contents de la trobada.

Ens complau compartir les aportacions a través d’aquest enllaç els Jamboards o resums generats a cada una de les sessions de conversa. Es poden consultar en format PDF, llestos per consultar i descarregar.

Entre les conclusions, podem destacar algunes com:
  • La virtualitat és un reclam, un canal més per apropar els museus a molta gent, trencant la barreta geogràfica i lingüística, però també hi ha barreres visuals, auditives, de comprensió i d’us.
  • Hem de crear un mapa de xarxes i coordinació amb les diferents associacions i agents.
  • Hem d’assumir la dificultat de crear activitats que siguin accessibles per a tothom, la solució podria ser sumar amb diferents experiències sensorials i llenguatges, recursos i formats motivadors.
  • Cobrir la necessitat específica d’una persona, pot ser una oportunitat per a tothom! Val més implementar només una que cap mesura.
  • Hem de treballar amb col·lectius propers, escoltar veus diverses i construir col·lectivament. La participació com a element de sostenibilitat (ODS)

L'equip organitzador de l’EDCAMP som membres dels següents museus i entitats, i estarem encantats d’atendre els vostres suggeriments, consultes o dubtes:



Ana Grande Jiménez
Cap de Comunicació i Educació
anagrande@ffe.es
MUSEU DEL FERROCARRIL DE CATALUNYA

Carme Comas Camacho
Conservadora
Responsable programa d’accessibilitat
ccomas@esplugues.cat
MUSEUS D’ESPLUGUES

Comentaris