CREACIÓ D’ESPAIS INCLUSIUS A TRAVÉS DE LA PRÀCTICA ARTÍSTICA. DOCUMENT DE BONES PRÀCTIQUES. (Projecte europeu INARTdis)


El document recull algunes reflexions dels i les professionals que han participat en el projecte Europeu INARTdis. El projecte Fostering social inclusion for all through artistic education: Developing support for students with disabilities (INARTdis) tenia com a objectiu garantir la participació d’infants i joves en l’esfera cultural i promoure la creació d’espais inclusiu a través de la pràctica artística. Les reflexions aquí recollides, esperem que serveixin com a indicacions de bones pràctiques en el desenvolupament de projectes amb i per a persones amb diversitat cognitiva i TEA. 



El projecte es va estructurar en diferents fases:

a) Una primera fase de recerca de les necessitats de les institucions culturals per a crear espais d’educació inclusius i accessibles.

b) Una segona part de formació als professionals i de posada en contacte de diferents institucions.

c) Una última fase de disseny i implementació d’un projecte artístic en col·laboració entre centres educatius i espais culturals.

Aquesta darrera fase va generar un projecte a partir del treball cooperatiu entre els membres del grup constituït per l’Escola del Mar, l’Escola Rel, el Mercat de les Flors i el Museu Nacional.

La proposta volia generar uns espais de cocreació entre les diferents entitats on es posés l’infant en el centre perquè fos aquest qui promogués la seva pròpia descoberta. Partint d’una idea inicial i d’uns espais comuns (escola, museu, casa de la dansa) es planteja generar experiències al voltant de les expressions artístiques (plàstiques i corporals) que fomentessin les relacions entre els infants de les dues escoles. D’aquesta manera es volia crear un espai inclusiu que promogués activitats que tinguessin en compte les necessitats de cada tipus d’infant.

A partir de les diferents sessions de treball entre les professionals de cada institució sorgeixen uns temes d’interès que van ser els que es van anar desenvolupant en cada proposta d’activitat a les escoles i als espais culturals. Es va plantejar un punt de partida col·lectiu, el cos humà i les seves formes d’expressió a través de les arts, tot creant-se línies de connexió entre les arts plàstiques i la dansa que van permetre a les escoles construir unes propostes educatives.

Mestres i educadores van aportar el seu coneixement específic i la seva expertesa posant en comú els reptes a l’hora de treballar amb infants i joves amb diversitat. En van tenir en compte les indicacions d’aquests professionals a l’hora definir els temes a treballar i la manera de com abordar-los pel que fa a metodologies, temporitzacions, ritmes i interessos.

En aquest document recollim, doncs, els aspectes que ens sembla necessari tenir en compte en el moment de plantejar-nos l’abordatge i la planificació de qualsevol acció que vulgui promoure la educació a través de les arts de persones amb diversitat cognitiva i TEA, i que l’objectiu últim sigui garantir que els projectes educatius que proposa una institució cultural siguin inclusius.

Aquest document també vol ser una guia orientativa per a educadors culturals, ja que posa en valor els aprenentatges adquirits durant el procés de disseny i implementació del projecte.

Tot i que les activitats que han format part del projecte s’han fet de manera puntual, s’incorporen metodologies i indicacions que poden ser d’interès per al desenvolupament de futures propostes que es plantegin des d’una perspectiva accessible i inclusiva. En aquest sentit, cal ressaltar que un procés de treball en el disseny d’activitats que tingui en compte les necessitats del màxim d’infants i joves generarà experiències més significatives, i permetrà orientar la tasca educativa de la institució cultural cap a un futur més inclusiu i amable per a tothom.

En definitiva, es tracta d’un conjunt d’idees i de recomanacions que s’han estructurat en els següents apartats: abans de començar, com abordem la mediació? Procés d’implementació, sistemes d’avaluació i, finalment, continuïtat o sostenibilitat de les accions.

>> VEURE DOCUMENT <<

Ana Moliner Roca
Teresa González i Verdaguer


Comentaris