S’ha
dit moltes vegades, però és així: accessibilitat és, sobretot, diversitat. És
tenir en compte que el nostre públic és molt ampli: persones adultes, joves,
nens i nenes o gent gran, escolars i famílies, visitants locals i estrangers,
persones amb discapacitats cognitives, sensorials, motrius o sense
discapacitat, persones baixes, obeses, dones embarassades. Persones amb nivells
culturals diversos i de cultures molt diferents...
L’etiqueta
de «normal» és cada cop més minoritària. Tots tenim algun tret que ens
diferencia, i l’existència d’aquesta diferència és el que engloba, actualment,
gairebé tothom.
Treballar
per al públic «en general» és pensar en tota una sèrie de minories que en
conjunt conformen la gran majoria que volem que ens visiti. Si n’oblidem alguna
deixem fora una petita part. Si n’oblidem vàries excloem força més gent. És el
públic potencial que podria venir al museu, però que no ho fa.
Si
volem un museu accessible cal pensar en tothom. Sense voler abraçar-ho tot de
cop, a poc a poc, pas a pas, perquè la diversitat és molt àmplia i els recursos
limitats.
No
es tracta de fer propostes extraordinàries només per a persones cegues, o per a
la gent gran o per a famílies amb nens autistes... Es tracta, simplement, de
pensar-hi, de tenir-los en consideració: una bona atenció a la recepció dona la
benvinguda a una persona cega; un banc fa agradable i possible la visita de la
gent gran; un QR en llengua de signes fa sentir incloses les persones sordes;
un text comprensible pot emocionar.
Es
tracta que, durant la visita, siguis qui siguis, trobis que el que s’ofereix
pot ser per a tu. No tot, és clar, perquè ningú no pot assumir tots els
continguts ni li calen tots els serveis. Es tracta que, siguis on siguis, trobis
on aturar-te a contemplar, llegir, participar, escoltar, menjar o beure, perquè
et crida l'atenció, t'interessa, et reclama i se t’ofereix.
Ara
com ara, pensar en el futur dels museus no pot ser altra cosa que pensar també
en tu.
Montse Quer
Responsable d’accessibilitat
Fundació Joan Miró
M'agrada molt el que dius. Seria ideal que a l'entrada es pogués donar el suport idoni per cada visita.
ResponEliminaGràcies Montse per fer-nos veure més enllà.